Édua - A hold lelke

Iskolakezdés 9-től Budapesten?

Sokaknál kiverte a biztosítékot, miszerint a főváros csúsztatott iskolakezdést javasol az oktatási intézményekben. Ez gyakorlatban annyit jelentene, hogy reggel 8 óra helyett 9 órakor kezdődne a tanítás.

Bár általános iskolák esetében, ahol sokszor még  a szülők viszik vagy kísérik a gyerekeket az iskolába, ez sok esetben nem működne (Esetleg reggeli ügyelettel kivitelezhető lenne attól függően, hogy  hányan veszik igénybe.  Ha sokan, akkor eleve több hátránya lenne a tanulás szempontjából, mint előnye.), de középiskolákban és felsőoktatási intézményekben igen.  Persze előfordul itt is, hogy a gyermeket munkába menet teszi ki a szülő az iskolánál, de sok esetben a középiskolások is távolabbról járnak be, és sok időt vesz igénybe az iskolába jutás tömegközlekedési eszközökkel.

Tehát a lépcsőzetes iskolakezdés, ahol nem egyszerre tömegközlekedik az összes gyerek 7 és 8 óra között, nem biztos, hogy rossz ötlet.

https://www.freepik.com/free-photos-vectors/background

Gondoljuk át, hogy  1 óra csúszás ebben az esetben mit jelentene a középiskolában. A gyerekek többsége kipihentebb lenne, jobban tudna koncentrálni az órákon, sőt aki ennek ellenére is korán kelne, reggel is lenne lehetősége készülni az aznapi felelésre, dolgozatokra. 

Egyébként több felmérés is igazolja, hogy a reggel 9 órai iskolakezdés  igazódik leginkább a gyerekek biológiai ritmusához. Édemes utána olvasni, miszerint 10 és 12 óra között lehet a leghatékonyabban  tanítani a gyermekeket, mivel ebben az időszakban vannak a koncentrációképességük csúcsán, de tágabb határokat nézve 9 és 13 óra között még hatékony a pedagógiai munka. 

Nem, nem fog egy középiskolás diák este 9-kor álomba szenderülni, hogy reggel frissen és kipihenten ébredjen, ne is áltassuk magunkat. Minden egyes nap nagy mennyiségű,  új anyagot tanulnak az iskolában, délután leckeírás és készülés másnapra. Nagyjából este jut egy kis idejük önmagukra, kikapcsolódni: internetezni, zenét hallgatni, chatelni stb. Az énidő igenis fontos szerepet játszik egy kamasz életében, illetve abban, hogy ki lehessen bírni a mindennapos terhelést/nyomást az iskolában. Ebben az érzékeny korban a barátok és kortársak prioritást élveznek, nem várható el, hogy csak a tanulással foglalkozzanak kora reggeltől lefekvésig.

Ahol a legegyszerűbb a kivitelezés, az a felsőoktatás. Nálunk eleve összevissza kezdődtek az órák, voltak olyan napok is ahol délutántól estig tartott a tanítás. Én kb. 50 km-re laktam a sulitól és ahhoz, hogy beérjek a 8 órási kezdésre, fél 5-kor kellett kelnem és nagyjából 45 perccel hamarabb a suliban voltam. Azt kell mondjam, mindent megadtam volna érte, ha 10 perccel hamarabb indult volna a következő vonat, mert akkor minden reggel plusz 1 órát tudtam volna pihenni. Időm és energiám gyakorlatilag semmire nem maradt hétközben.

A nemzetközi helyzetet figyelemmel kísérve (szerintem) örülhetnénk annak, hacsak a napirendünk tolódna el egy-egy órával, ez még a jobbik eset lenne.

Őszintén szólva érdemes felkészíteni magunkat arra, hogy a tavaszi szigorítások, a digitális oktatás még visszaköszön az életünkbe. Talán, ha képesek vagyunk átszervezni az életünket, időt (ezáltal pénzt és munkahelyek megtartását) nyerhetünk és jóval kevesebb beteget.

Ilyen típusú átszervezéseket meg lehetne fontolni a megyeszékhelyeken és nagyvárosokban is, természetesen minden érintett fél véleményét kikérve, szem előtt tartva az intézkedések előnyeit és hátrányait egyaránt.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is, látogass el Facebook oldalamra!

 

Édua

Címkék: ,

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!